پورتال کتابخانه مرکزی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

معرفی کتابخانه:
در اهمیت تشکیل و استمرار یک کتابخانه دانشگاهی گفته‌ها و خواندنی‌ها بسیار است. همه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی می‌دانند که برپایی یک کتابخانه در محیط دانشگاه تنها بخش کوچکی از داستان است! ولی حفظ، پویایی و استمرار آن حکایتی است که تلاشی جدی و پرمایه را می‌طلبد. یک کتابخانه دانشگاهی معمولا از یک کتابخانه مرکزی و تعدادی کتابخانه دانشکده‌ای و واحدهای تابعه دانشگاه تشکیل می‌شود که مجموعه هر یک نیز به نسبت تعداد دانشجویان و نیز رشته‌های تحصیلی، متفاوت است. در تقسیم‌بندی انواع کتابخانه‌های دانشگاهی بر حسب رشته و حوزه موضوعی، می‌توان از کتابخانه‌های علوم پزشکی نام برد که در دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل می‌گیرد. مراجعان این‌گونه کتابخانه‌ها هم اساتید، دانشجویان و به طور کلی محققین حوزه علوم پزشکی و رشته‌های وابسته می‌باشند. در این نوشتار، کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم به عنوان یکی از کتابخانه‌های دانشگاهی کشور معرفی می‌شود.

اولین کتابخانه دانشگاه بطور رسمی در سال ۱۳۵۶ در محل فعلی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی راه اندازی گردید. در سال ۱۳۸۷ با تاسیس دانشگاه علوم پزشکی ، بنیاد اصلی کتابخانه دانشگاه در دانشکده پزشکی پی ریزی گردید که همچنان بصورت مستقل از کتابخانه دانشکده پرستاری به فعالیت خود ادامه می دهد.

دانشکده ها و بیمارستانهای دانشگاه هر کدام کتابخانه ای مجزا دارند که از نظر قوانین و مقررات و مدیریت فنی تابع کتابخانه مرکزی می باشند. در کتابخانه مرکزی خدمات مختلفی ارائه می شود که برخی از این فعالیتها با مراجعه­ کنندگان کتابخانه ارتباط مستقیمی ندارد و وظیفه گردآوری و آماده سازی منابع را بر عهده دارد ( نظیر: بخش انتخاب، تهیه و خرید منابع، بخش فهرست نویسی و ...) و برخی از این فعالیتها در ارتباط مستقیم با مراجعان می باشد (بخش امانت ، پایگاه عرضه اطلاعات و...).

رده بندی کتب کتابخانه های دانشگاه بر اساس روش فهرست نویسی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا معروف به N.L.M (جهت کتابهای پزشکی، پیراپزشکی و علوم وابسته به آن) و همچنین رده بندی کتابخانه کنگره آمریکا معروف به L.C(جهت کتابهای غیر پزشکی) می باشد.

شاخص های عملکردی کتابخانه مرکزی:

فضا:

  • فضای کتابخانه : متراژ کل فضا ۵۴۰ متر مربع است.
  • دارای سالن آموزش منابع الکترونیک به تعداد ۲۴ سیستم قابل دسترس می باشد.
  • سالن مطالعه فعال شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶ تا ۲۲ و ایام امتحانات هر روز از ساعت ۶ تا ۲۲ باز می باشد.

نیروی انسانی:

  • ۳ نفر پرسنل یک نفر با تخصص کتابداری پزشکی و ۱نفر کارشناس تخصص کتابداری
  • تعداد اعضای فعال کتابخانه: ۴۹۹۹ عضو می باشد.

خدمات کتابخانه:

  • برای تمای اعضاء کتابخانه مخزن باز می باشد.
  • بخش مشاوره اطلاعاتی :کتابداران کتابخانه مرکزی در صورت نیاز متقاضیان به مشاوره اطلاعاتی پاسخگو و راهنمای آنها در بخش مشاوره اطلاعاتی کتابخانه مرکزی بصورت حضوری و غیر حضوری از طریق تماس تلفنی با شماره مستقیم کتابخانه ۰۷۱۵۴۳۴۰۴۰۸، پرسش از کتابدار و ایمیل کتابخانه هستند.
  • ۵ سیستم فعال در بخش مشاوره اطلاعاتی برای استفاده کاربران مهیا می باشد.

 

تعداد منابع کتابخانه:

تعداد عنوان کتاب چاپی

تعداد نسخ کتب فارسی

تعداد نسخ کتاب لاتین

منابع کتابخانه

۵۷۹۹ عنوان فارسی و

لاتین

۱۱۳۸۳ نسخه چاپی

۹ نسخه الکترونیکی

۲۱۴۴ نسخه چاپی

۴۳۹ نسخه الکترونیکی

تعداد کتب موجود در کتابخانه

۲۳۰ عنوان فارسی و لاتین

۵۱۵ نسخه چاپی

۵ نسخه چاپی

تعداد کل نسخ کتب خریداری شده در سال جاری

تجهیزات هوشمندسازی کتابخانه ها:

کلیه اعضای کتابخانه می توانند جهت دسترسی به حساب کاربری خود به پورتال کتابخانه آریان به آدرس http://lib.jums.ac.ir مراجعه کرده سپس در قسمت ورود، شماره عضویت و گذرواژه را وارد کرده و پروفایل خود را مشاهده نمایند و همچنین امکان جستجوی منابع کتابخانه اعم از کتاب های فارسی، کتاب های لاتین و پایان نامه ها ، درخواست کتاب ، رزرو کتاب و مشاهده ۲۰ صفحه اول پایان نامه های این دانشگاه وجود دارد.

با ما از طریق بخش پرسش از کتابدار، ایمیل کتابخانه مرکزی centlib@jums.ac.ir در ارتباط باشید.

 
 

اهداف کتابخانه مرکزی :

  • ارتقاء کمی وکیفی ارائه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی به مراجعین
  • ارتقاء آموزش به کاربران
  • بهبود رضایت مراجعین
  • ارتقاء و بهبود استاندارد ها
  • ارتقاء و توسعه نیروی انسانی متخصص و توانمند سازی پرسنل کتابخانه ها
  • ارتقا و بهبود استاندارد فضای فیزیکی کتابخانه ها
  • ارتقا و بهبود استاندارد تجهیزات کتابخانه ها
  • ارتقاء سیستم فناوری اطلاعات
 

ارزشها:

  • احترام به حقوق مراجعه کنندگان
  • تلاش جهت ارائه کامل ترین ، روزآمدترین و دقیق ترین خدمات به مراجعین
  • استفاده از فن آوریهای نوین در ارائه خدمات و تهیه منابع علمی
  • ارتقاء مستمر کیفیت مجموعه کتابخانه ها
  • نظم و انضباط
  • مشتری محوری با الویت قرار دادن خدمات آموزشی

چشم انداز:

با توجه به افزایش رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشکده، رشد تعداد دانشجویان و سایر کاربران کتابخانه و گسترش فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی در تمامی زمینه ها و نیز توسعه دامنه همکاری های بین کتابخانه ای، ایجاد تحول در امکانات، خدمات و فضای کتابخانه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. لذا کتابخانه دانشکده پزشکی مصمم است با تعالی امکانات و خدمات خود و با ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و سایر ذینفعان و جلب رضایت آنان، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه را تحقق بخشیده و به عنوان غنی ترین و فعال ترین کتابخانه در زمینه علوم پزشکی و سایر موضوعات وابسته مطرح گردد و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز مراجعین به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید.

ذینفعان کتابخانه های دانشگاه:

  • اعضاء هئیت علمی دانشگاه
  • دانشجویان دانشگاه
  • پرسنل

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام